طرز تهيه “نان خامه اي”

بهترين دستور تهيه غذاهاي ايراني

طرز تهيه “نان خامه اي”

۱۸ بازديد

دستور تهيه “نان خامه اي” خانگي خوشمزه:

d8b7d8b1d8b2-d8aad987db8cd987-d8b4db8cd8b1db8cd986db8c-d8aed8a7d985d987-d8a7db8c-d8aed988d8b4d985d8b2d987

درست كردن شيريني در منزل يك هنر است. اغلب خانم‌هاي ايراني ترجيح مي‌دهند براي بچه‌ها يا دورهمي‌ها و مهماني‌ها و اعياد و مناسبت‌هايي كه در آن‌ها شيريني سرو مي‌شود خودشان براي پختن شيريني دست به كار شوند. از قضا نان خامه‌اي از آن‌دسته شيريني‌هايي است كه اغلب افراد ترجيح مي‌دهند از قنادي‌هاي مشهور آن را تهيه كنند تا از طعم و مزه و كيفيتش مطمئن باشند.

مواد لازم براي نان خامه اي

  • تخم مرغ 4 عدد
  • كره 50 گرم
  • آب 200 ميلي ليترطرز تهيه نان خامه اي
  • شكر 1/2 قاشق مربا خوري
  • وانيل 1/2 قاشق مرباخوري
  • بكينگ پودر 1/2 قاشق چاي خوري
  • آرد ١٢۵گرم

طرز تهيه شيريني پرطرفدار نان خامه اي

كره، شكر و كمي روغن مايع (براي اين‌كه كره نسوزد) را در يك قابلمه بريزيد و روي شعله ملايم گاز اجازه دهيد كره آب شود و كمي به قل قل كردن بيفتد. وقتي كره يكي دو جوش ريز زد بلافاصله آرد را اضافه كنيد. در همين حين خيلي سريع و تند مواد را هم بزنيد تا آرد با ساير مواد تركيب شده و مثل مايه حلوا خودش را بگيرد و كمي طلايي رنگ شود.

مايه خميري را يك طرف قابلمه جمع كنيد. خمير نان خامه‌اي نبايد زياد روي حرارت باشد. خمير را از روي حرارت برداريد و آن را در يك بشقاب بريزيد و آن را با كفگير باز كنيد تا خنك شود. در يك ظرف جداگانه چهار عدد تخم مرغ را كه در دماي محيط كمي گرم شده‌اند و سردي يخچال را ندارند بشكنيد و با چنگال خوب هم بزنيد. مايه خميري را از هم باز كنيد. تخم مرغ‌هاي هم زده را به تدريج و در چهار مرحله به مايه خميري كه سرد شده اضافه كنيد.

حين اضافه كردن تخم مرغ مرتب خمير را با همزن دستي هم بزنيد. وقتي كه خمير يكدست شد و كمي حالت چسبناك به خودش گرفت و نه خيلي سفت بود و نه خيلي شل و وارفته، وانيل و بيكينگ پودر را به خمير اضافه كنيد. خمير آماده شده را در قيف ماسور بريزيد. براي پختن نان خامه‌اي بدون فر داخل يك قابلمه بزرگ يك سه پايه مخصوص مايكروفر يا يك قابلمه كوچك‌تر بگذاريد تا قالبي كه مي‌خواهيم نان خامه‌اي‌ها را روي آن بچينيم از كف قابلمه فاصله داشته باشد.

محيط قابلمه را بايد مثل محيط فر گرم كنيد به همين خاطر به مدت ۲۰ الي ۲۵ دقيقه قابلمه خالي را روي شعله متوسط گاز بگذاريد و درب آن را كيپ و كامل ببنديد تا داخل آن حسابي گرم شود. در اين فاصله كف يك سيني يا قالبي كه را كه در قابلمه جا شود با كاغذ روغني بپوشانيد و خمير نان خامه‌اي را با قيف ماسور به صورت شكوفه‌اي قالب بزنيد. فاصله بين نان خامه‌اي‌ها نبايد كم باشد چون نان خامه‌اي پف مي‌كند و بايد جاي كافي داشته باشد. بعد از بيست الي بيست و پنج دقيقه قابلمه و سه پايه يا قابلمه كوچكتر داخل آن خوب گرم شده‌اند. حالا يك لحظه درب قابلمه را برداريد و قالب حاوي شكوفه‌هاي نان خامه‌اي را داخل قابلمه و روي سه پايه يا قابلمه كوچك‌تر بگذاريد. ابتدا به مدت ۱۵ دقيقه با حرارت متوسط و سپس به مدت ۲۰ الي ۲۵ دقيقه با حرارت ملايم شكوفه‌ها را بپزيد تا سطح روي آن‌ها طلايي شود.

حين پختن شكوفه‌ها به هيچ وجه درب قابلمه را باز نكنيد چون در اين صورت پف نان خامه‌اي مي‌خوابد. بعد از اين‌كه ظرف شكوفه‌ها را از قابلمه بيرون آورديد ته آن‌ها را سريع سوراخ كنيد يا كمي برش بزنيد و اجازه دهيد سرد شوند. در يك ظرف جداگانه خامه صبحانه را با همزن برقي يا دستي هم بزنيد تا خامه سفت شود و فرم بگيرد. حالا با قيف ماسوره خامه را در شكوفه‌هاي نان خامه‌اي كه سرد شده‌اند بريزيد. بهتر است دسر نان خامه‌اي را به مدت حداقل ۲ ساعت در يخچال بگذاريد تا سرد شوند و سپس ميل كنيد.

نكات طلايي براي طرز تهيه نان خامه اي

بخاطر اينكه مركز قالب فر در معرض حرارت مستقيم قرار دارد بنابراين خمير ها را در مركز قالب فر قرار ندهيد زيرا باعث سوخته شدن نان ها مي شوند.به همين دليل نان ها را در دو طرف سيني فر قرار دهيد.
حرارت گاز را ملايم كنيد تا آب كاملا تبخير نشود.
بعد از اينكه خمير به خوبي خنك شد آرد را به آن اضافه كنيد .همچنين در فاصله خنك شدن خمير آن را زير و رو كنيد تا همه جاي خمير به طور يكسان سرد شوند.به طور كلي مدت زمان تقريبي خنك شدن خمير 5 دقيقه مي باشد.
تخم مرغ ها را حتما دانه دانه اضافه كنيد و موقعه اضافه كردن هر دانه از تخم مرغ ها خمير را به خوبي ورز دهيد تا تخم مرغ به خوبي جذب مايه خمير شوند.
نان هاي پخته شده بايد خوب پف كنند و بعد از پخته شدن به رنگ طلايي در بيايند.
شما مي توانيد بر روي نان خامه اي آماده شد مقداري شكلات آب كرده يا پودر قند بريزيد.
يكي ار مراحل مهم ساخت خمير نان داغ زدنه. يعني زماني كه آرد ، كره و آب را با هم مخلوط ميكنيد و بايد سريع هم بزنيد تا آرد در مايع كاملا مخلوط شود و مثل حلوا يك گوشه جمع شود.
كره را حتما هم دماي محيط كنيد و هرگز كره اي را كه تازه از يخچال بيرون آورديد را با آب حرارت ندهيد.و بلافاصله تا درگوشه ظرف ،آب و كره قل زد ،آرد را اضافه كنيد. نبايد بگذاريد آب بخار شود.
وقتي خمير يكدست شد حرارت را خاموش كنيد. چون حرارت زياد باعث به روغن افتادن خمير ميشود و شكل نان در فر تغيير ميكند.
تخم مرغ ها را زماني كه خمير ولرم هست اضافه كنيد. يعني بايد حرارت خمير را احساس كنيد كه نه سرد باشد و نه گرم.
براي مخلوط كردن تخم مرغ ها بهتر است با دست اين كار را انجام بدهيد. اگر هم با همزن مخلوط مي كنيد از سري خميرگيرش استفاده كنيد.
حتما فر را از قبل روشن كنيد تا خوب داغ شود.
يكي از دلايل ترك خوردن نان ها ، خوب هم نزده شدن خمير است.
خمير بايد قبل از ريخته شدن در قيف كاملا براق و چسبنده شده باشد.
نان ها را بعد از پف كردن و مغز پخت شدن از فر بيرون بياريد.
به تخم مرغ ها مي توانيد مقداري وانيل يا يك قاشق گلاب يا كمي رنده پوست ليمو ترش اضافه كنيد.
تخم مرغ ها بايد حتما تازه باشند.
اگر ازخامه صبحانه استفاده مي كنيد، كمي پودر خامه يا ژلاتين به آن اضافه كنيد.خامه بايد حتما فرم گرفته باشد.
اگر شيريني حالت خميري و نرم پيدا كند يعني خمير داخل فر كاملا پف نكرده است و اين به اين خاطر است كه در حين داغ زدن، كل آب داخل خمير بخار نشده و خمير شُل بوده است. براي مطمئن شدن اين مسئله بايد يك قاشق داخل خمير داغ زده قرار دهيد تا به ايستد و نيفتد. در اين حالت يعني آب كاملا بخار شده. در صورتي كه مواد را درست مخلوط كنيد خمير غلظت مناسب براي فرم دهي را خواهد داشت.
منبع:mazehablog

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.